Coaching

Coachen is een manier van werkgerelateerd leren, doorgaans tussen een coach en een coachee. De coach is gericht op het leer-en ontwikkelproces van de coachee. Een en ander gebeurt na een intake en een offerte. Met in de offerte een samenvatting van de ‘situatie’, de vraagstukken en feiten, de doelen en plan van aanpak. Er wordt gewerkt met methoden die passen bij de leervraag van de coachee. De coach begeleidt zo dat vooral de coachee voor zichzelf zorgt of leert te zorgen. De coach kan een meer ervaren professionals zijn of een externe professional. Coaching heeft tot doel de professionaliteit van de coachee te vergroten door de eigen relatie tot bepaalde ervaringen en vraagstukken te bespreken. De bedoeling is dat de coach bij de coachee reflecterend vermogen stimuleert.  Naast het stimuleren van reflectie gaat het vooral om praktische handvatten bieden. Handvatten om inzichten om te zetten in gewenste- en effectieve acties. Vaak gaat het over meerstemmigheid bij een coachee waar te weinig aandacht voor is of te weinig ‘(zelf)sturing’ op is. Het gaat om het vergroten van het interne leiderschap, zodat kwaliteiten tot hun recht kunnen komen. Er meer plezier is in het leven en werk, meer autonomie wordt ervaren en er meer alternatieven zijn in denken en handelen (geïnspireerd op E. de Haan en Y. Burger, 2013).

 

Loopbaanadvies

Loopbaanadvies of loopbaancoaching is een gespecialiseerde vorm van coaching. Bij loopbaancoaching wordt doorgaans een bredere scoop gekozen. Het hoofd en het hart, ratio én intuïtie. Niet alleen het werk van de afgelopen drie jaar, maar de levensloop wordt meegenomen. In het verslag van de hele ‘levensreis’ blijkt zeer veel verborgen te zitten aan kwaliteiten, maar ook vroege signalen van ontsporing.

Vaak zijn mensen zich niet (meer) bewust, wat ze aan talenten en mogelijkheden al in huis hebben. Het gaat er dan om deze unieke kwaliteiten en vaardigheden als het ware te ‘oogsten’. Dit gebeurt door huiswerkopdrachten. Gewerkt wordt met een diversiteit aan oefeningen en online assessement- en loopbaaninstrumenten.

Er zijn diverse fasen te onderscheiden in de loopbaancoaching; de intakefase, de zelfonderzoeksfase en visieontwikkeling die leiden tot een persoonsprofiel, om vervolgens te werken aan een zoekprofiel (soort werkomgeving, soort taken, soort functie), om vervolgens te gaan netwerken en solliciteren (baanzoekfase).

Studieloopbaancoaching is een vergelijkbaar met loopbaancoaching. Alleen is de geschiedenis van de betreffende persoon korter waardoor de levensgeschiedenis meer secuur dient te worden bestudeerd en aangevoeld. De laatste fase van het traject is de keuze voor een studie en het vinden van de studie in Nederland of daarbuiten.

Naast ‘de bovenstroom’ van ordening, analyse, focus en actie, is er doorgaans een ‘onderstroom’, die argumentatie opwerpt maar niet tot keuzes te komen, of maar niet uit te spreken wat je wil of kan. Ook déze meerstemmigheid wordt erkent en meegenomen bij loopbaan of studie- coaching. Pas bij een ‘gedragen akkoord’ komen de meeste mensen echt in beweging. ‘Gijzelnemers’ kennen veel mensen ín zichzelf. Daar bewust van zijn en leiderschap nemen.  Zelfleiderschap maakt de kans op doelen bereiken veel groter.